P&O Nedlloyd Container Line (1997-2005)

Posted on

m.s. P&O Nedlloyd Sydney
Singapore Keppel Harbour – Woensdag 24 februari 1999.

 

In september 1996 werd bekend gemaakt dat na ruim een jaar onderhandelen, P&O en Koninklijke Nedlloyd Groep overeenstemming hadden bereikt over een volledig samengaan van hun containerdivisies, P&OCL en Nedlloyd Lijnen. Het was de eerste fusie binnen de groep van tien grootste containerrederijen.
De nieuwe mega-carrier zou als P&O Nedlloyd Container Line met een capaciteit van 214.628 TEU (112 schepen) de nummer 3 op de ranglijst van grootste containervervoerders ter wereld worden, na Maersk (232.491 TEU) en Evergreen (226.927 TEU). Voorts had de nieuwe rederij schepen met een totale capaciteit van 51.506 TEU in aanbouw.
In het begin van de nieuwe eeuw bleek in toenemende mate dat P&O, mede omdat P&O Nedlloyd Container Line niet voldeed aan de vereiste rentabiliteitscriteria, haar belangen in de containervaart wilde verminderen.
Op 16 april 2004 nam Koninklijke Nedlloyd Groep na jarenlange moeizame onderhandelingen van P&O hun 50 procent aandeel in P&O Nedlloyd Container Line over voor € 485 miljoen. Hiervan werd €215 miljoen in contanten betaald, voor het restant kreeg P&O een belang van 25 procent in Koninklijke P&O Nedlloyd zoals de naam van Nedlloyd ging luiden.
De schepen van P&O Nedlloyd deden 229 havens aan in 94 landen met de ondersteuning van meer dan 400 kantoren in 156 landen, waardoor het een van Nederlands grootste multinationals was. Het hoofdkantoor was gevestigd in Rotterdam en Londen. P&O Nedlloyd had 13.000 werknemers, vervoerde jaarlijks ruim 400.000 containers en realiseerde een omzet van € 5,2 miljard.

Bronnen:
– Nederlandse koopvaardijschepen in beeld deel 2 – Lijnvaart (2) van Dick Gorter
– Nederlandse koopvaardijschepen in beeld deel 12 – V.N.S. van Dick Gorter
– Nederlandse koopvaardijschepen in beeld deel 16 – Nedlloyd
– http://nl.wikipedia.org/wiki/Nedlloyd