N.S.U. Scheepvaart (1970-1977)

Posted on
m.s. NEDLLOYD KATWIJK (1971) N.S.U. - Koninklijke Nedlloyd.

m.s. NEDLLOYD KATWIJK (1971)
N.S.U. – Koninklijke Nedlloyd.

Halverwege de vijftiger jaren van de vorige eeuw introduceerden aan de oostkust van de Verenigde Staten Malcolm McLean en aan de westkust Matson de container, in het toen nog nationale vervoer. McLean, een ondernemer in het wegvervoer, nam begin 1955 een dochtermaatschappij van de grote Waterman Steamship Corporation over en liet twee T2-tankers. de Ideal X en Almena aanpassen voor het vervoer van containers langs de Amerikaanse oostkust. Enkele maanden later nam hij Waterman zelf over en liet hij een aantal van hun C2-schepen verbouwen tot containerschip. De basis voor wat vanaf 1960 Sea-Land zou worden was daarmee gelegd. Nadat vele problemen, vooral met vakbonden, waren overwonnen, begon de container geleidelijk terrein te winnen.
Temidden van een overvloed aan grote rederijen en groepen opereerde onder Nederlandse vlag een, gezien de grootte van ons land, opmerkelijk aantal belangrijke lijnvaartrederijen. Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’ (S.M.N.) en Koninklijke Rotterdamsche Lloyd (K.R.L.) – sinds 1962 al samenwerkend onder de naam Nedlloyd Lijnen – en Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij (V.N.S.) waren prominent aanwezig in het verkeer naar Azië, Afrika, Australië en Nieuw Zeeland. Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen (K.J.C.P.L., Royal Interocean Lines), die in 1967 nog was versterkt door de overname van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij (K.P.M.), was een van de grootste cross-traders tussen Zuid-Amerika, Afrika, Azië en Australië met een voortreffelijke reputatie. Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V. (K.N.S.M.) had het dichtste lijnennet van alle Europese rederijen naar de noord- en westkust van Zuid-Amerika en naar en in het Caribisch gebied en exploiteerde een respectabele vloot naar talloze bestemmingen in Noord-West Europa en het Middellandse Zeegebied.

m.s. STRAAT NAGASAKI (1972) N.S.U. - Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen. (Royal Interocean Lines)

m.s. STRAAT NAGASAKI (1972)
N.S.U. – Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen.
(Royal Interocean Lines)

In 1968 gaf de publicatie van het Rapport Oyevaar, dat in opdracht van de Koninklijke Nederlandsche Reedersvereeniging de positie van en de problemen in de Nederlandse scheepvaart in kaart had gebracht, het startschot voor een verregaande concentratie. K.R.L. en S.M.N. hadden al eerder de mogelijkheden van een volledige fusie onderzocht maar toen in 1968 Van Nievelt Goudriaan haar belang in V.N.S. wilde verkopen en vervolgens ook Holland-Amerika Lijn (H.A.L.) dat voornemen uitte, werd de weg gebaand naar een grote fusie. Amsterdams grootste rederij K.N.S.M., die ook werd uitgenodigd deel te nemen, wilde liever zelfstandig blijven en gaf de voorkeur aan internationale samenwerkingsverbanden.

20 januari 1970 gingen K.R.L., S.M.N., V.N.S. en K.J.C.P.L. op in de Nederlandsche Scheepvaart Unie (N.S.U.). Daarmee ontstond na de Britse Peninsular & Oriental Navigation Company (P&O), het op een na grootste Europese scheepvaartconglomeraat met per 1 januari 1970 een vloot van 180 schepen en acht in bestelling. In aanbouw waren drie containerschepen, één voor Australia-Europe Container Service (waarvan Nedlloyd op 1 september 1970 lid werd), besteld door V.N.S. en twee voor het Verre Oosten verkeer, besteld door K.R.L. en V.N.S.

s.s. NEDLLOYD DEJIMA (1973) N.S.U. - Koninklijke Nedlloyd. Varend in de ScanDutch Dienst op het Verre Oosten.

s.s. NEDLLOYD DEJIMA (1973)
N.S.U. – Koninklijke Nedlloyd.
Varend in de ScanDutch Dienst op het Verre Oosten.

De Nederlandsche Scheepvaart Unie werd al in 1908 opgericht door R.L., S.M.N. en K.P.M. als houdstermaatschappij van de meerderheid van hun aandelenkapitaal om te voorkomen dat zij in buitenlandse handen zouden vallen.
Op 1 juli 1970 werd Koninklijke Nedlloyd, als een van de twee lijnvaartdivisies van Nederlandsche Scheepvaart Unie – naast Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen – operationeel. De diensten van K.R.L., S.M.N. en V.N.S. werden gebundeld in Koninklijke Nedlloyd N.V. Daarnaast bleef K.J.C.P.L. als crosstrader voorlopig zelfstandig en operationeel bestuurd vanuit Hong Kong. Tankers en andere bulkgoed schepen van de fusiebedrijven werden ondergebracht in de Holland Bulk Transport (H.B.T.).
In 1972 sloot Nedlloyd zich aan bij het ScanService-consortium, dat was opgericht voor de exploitatie van containerschepen in de vaart op het Verre Oosten. De naam werd gewijzigd in ScanDutch.

Bron:
– Nederlandse koopvaardijschepen in beeld deel 16 – Nedlloyd