m.s. NEDLLOYD WESTERKERK

Posted on

4de Stuurman G.H.V.
26 februari 1979 – Juli 1979
Totaal: 28.288 zeemijlen

Hamburg 1979

De haven van Hamburg vol met ijs – woensdag 28 februari 1979.
Vanuit Rotterdam begon de kustreis op Europa. Voor de tijd van het jaar was het nog koud en zowel in Hamburg alsook in de Scandinavische landen lag ijs in de havens. Daarna ging het vanuit Rotterdam zuidwaarts, via Antwerpen naar Lissabon. Voor dat wij in Lissabon tegen de kant konden, moesten wij eerst voor anker. Ten anker liggend in de baai, hadden wij een fraai uitzicht op de stad en de omgeving. Alhoewel we maar een enkele nacht in Lissabon lagen, had ik met enkele opvarenden toch nog de gelegenheid om enkele duistere kroegen in het uitgangsleven te bezoeken. Lissabon was onze laatste haven in Europa. Van hieruit voeren wij naar Port Said en bereikte wij via het Suez-kanaal de Indische Oceaan.

Penang: de parel van de Oriënt

Penang: de parel van de Oriënt – dinsdag 10 april 1979.
Onze eerste haven in Zuidoost-Azië was Penang zou enkele weken later ook weer onze laatste zijn. ‘s Middags werd met enkele opvarenden middels een riksja de stad verkend. Bezienswaardigheid was onder andere een Chinese tempel. Tevens ontdekten we een café waar het goed vertoeven was, de Hong Kong Bar. De eigenaars waren een Chinees echtpaar met drie mooie dochters. Het café werd regelmatig bezocht door enkele bemanningsleden van de Nedlloyd Westerkerk. Iedereen van ons had wel een oogje op een van de dochters en probeerde hen het hof te maken. Hun vader vond het maar niets maar had wel oog voor zijn omzet en de moeder was nooit ver weg. Over het algemeen lieten de ouders de bediening dan ook over aan deze drie fraaie Chinese schonen. De jongste dochter heette Penny en ik heb toenmaals aardig mijn best gedaan om bij haar in de gunst te komen.

Singapore

Singapore
Tijdens mijn reizen als leerling was ik vaak in de gelegenheid geweest om deze fraaie stad te mogen bezichtigen. De mentoren waren mij in die tijd goed gezind en gingen er van uit, nu kan het nog, straks niet meer. Als 4de stuurman moest je natuurlijk ook je diensten aan dek draaien. Dus minder tijd om de wal op te gaan. Maar gelukkig waren wij met vier stuurlieden en had ik in principe vaak tijd om even enkele uren de omgeving te verkennen en te winkelen. China Town was levendig en enigszins chaotisch maar wel gezellig. En als je niet al te kieskeurig was, kon je voor weinig geld goed eten. In enkele winkels werden de nodige inkopen gedaan. Zowel voor het veraangenamen van mijn verblijf aan boord alsook voor thuis: beeldjes van hout, een kleine jade Boeddha, twee batik doeken, twee potjes tijgerbalsem, een houten masker en 27 muziekcassettes.

Singapore, zicht op The Padang - donderdag 12 april 1979.

Singapore, zicht op The Padang – donderdag 12 april 1979.

Singapore River - donderdag 12 april 1979.

Singapore River – donderdag 12 april 1979.
Toen nog vol met Chinese jonken.

Singapore

Ansichten uit Singapore – donderdagavond 12 april 1979.
We liggen in Singapore en het is 20.00 uur. Ik ben vanmorgen om 10.30 uur de wal op gegaan en om 17.30 uur was ik weer terug. Dit was mogelijk omdat ik vannacht van 0 tot 6 uur aan dek had gestaan. Het was weer heel gezellig. Ook veel gezien van de stad. Moet van 21.00 tot 24.00 uur aan dek.

Labuan

Labuan – zaterdag 14 april 1979.
Als je tegewoordig de reclames op het internet mag geloven, het duikparadijs op aarde. Toen stelde het niet veel voor. We lagen aan een pier en als je die afliep kwam je in een dorp terecht waar niet veel te beleven viel. De enige attracties waren enkele lokale schoonheden welke in een smal bootje langszij kwamen in de hoop dat wij waardevolle dingen overboord gooiden zodat zij die konden opduiken. Buiten enkele munten gingen vooral verpakte stukken zeep te water. Maar de dames waren er gelukkig mee.

Japan.

Japan.

Japan.

Japanse bootwerkers rusten uit tijdens hun pauze.

Japan - Ansichten

Ansichten uit Yokohama – donderdagmiddag 26 april 1979.
Wij liggen met het schip in Yokohama. Het is 17.00 uur en ik ben net terug van de wal. Japan is een duur land geworden en ik heb dan ook vrijwel niets gekocht. Wel een fles Sake voor pa, fotorolletjes en een paar ansichtkaarten. Morgen komt iemand aan boord met kimono’s. De winkel waar ik twee jaar geleden tekeningen heb gekocht voor Fons, kon ik niet meer terug vinden. Jammer. Bedankt voor briefkaarten en de 7de en 8ste brief welke ik gisteren bij aankomst heb gekregen. Morgen koop ik waarschijnlijk nog twee sets geluksbeeldjes.

Motomachi in Kobe - 30 april 1979.

Motomachi in Kobe – 30 april 1979.

kamferkist

Ansichten uit Hong Kong – zondag 6 mei 1979.
Zijn hier vanmorgen aangekomen. Mijn kamferkist heb ik al besteld. Misschien dat ik vanmiddag de wal op ga. Ik hoef vanavond pas aan dek. Morgen of overmorgen gaan we naar Bugo (Cagayan de Oro, Filipijnen) waar we dan in het weekend aankomen.

Hong Kong

Hong Kong – zondag 6 mei 1979
Hong Kong was nog steeds de parel in de Britse Kroon en het was een indrukwekkend gezicht wanneer je de haven aanliep, vooral als je de haven rond schemering of in het duister aanliep. Tegen de heuvels de, zeker voor die tijd, hoge gebouwen, waarop de lichtreclames van alle grote merken en de duizenden lichtjes van appartementen en bedrijfjes. Het had een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij. In Hong Kong lag je op de boeien zodat je met een bootje naar de wal moest. De bootjes werden gehuurd door de lokale agent van Nedlloyd. Aan de wal gaan en terug aan boord was dus geen probleem. Behalve als je tegen middernacht het laatste bootje had gemist en zelf je transport naar je schip moest regelen. Hopelijk had je het dan goed geregeld, was je niet alleen en kon je de kosten delen met je stapmaatjes. In afwachting van een bootje werd er gewinkeld tussen de kraampjes op de pier. Er was altijd wel iets van je gading en de batik hemden waren kleurrijk en goedkoop. Zouden zeker goed staan in de komende zomer in Nederland.
Ik wist ondertussen aardig wat je het beste kon kopen in Hong Kong. Aangezien we ditmaal weer zouden eindigen in Rotterdam, vond ik dat dit het moment was om een kamferkist te kopen. Ook deze bestelling kon je aan boord doen, waarbij de keus gemaakt werd uit een klapper welke de verkoper bij zich had. Deze bestelling werd voor vertrek afgeleverd. Betaling natuurlijk pas bij aflevering. Nu nog zorgen dat een familielid bereid was om deze kist te komen ophalen in Rotterdam. De enige die hier voor in aanmerking kwam was mijn oudste broer Fons, want die had een auto. Buiten dit winkelen moest natuurlijk ook nog Hong Kong zelf bezichtigd worden.

Natuurlijk probeer je je indrukken van zo’n wereldstad vast te leggen middels een fototoestel. Probleem wordt het als je ook de inwoners van zo’n stad op de gevoelige plaat wilt vastleggen. Vooral als ze er niet van gediend zijn. Het lukte mij wel om een foto van een Chinese tweeling te maken, net voordat hun moeder de beide meisjes opdracht gaf om de andere kant op te kijken.

Hong Kong Bar te Penang

Hong Kong Bar in Penang – zaterdag 13 t/m dinsdag 16 mei 1979.
Aanvankelijk lagen wij op de reden in afwachting van tegen de kant gaan. Gaf ons mooi de gelegenheid om de Hong Kong bar regelmatig te bezoeken. Voor mij betekende het dat ik Penny regelmatig zag. Buiten enkele bemanningsleden van ons schip werd de bar ditmaal ook frequent bezocht door enkele Aussies. Duidelijk met hetzelfde doel als wij, de dochters versieren. Maakte de concurrentie groter. Een van de wtk-leerlingen kwam op het idee om de moeder voor ons te laten koken. Zo konden we met goed fatsoen dicht bij de dochters zijn zonder problemen met pa en ma. Ma kreeg geld om de nodige inkopen te doen en voor ons een feestmaal aan te leggen. Het werd een stevige kippensoep, goed gevuld met veel groenten en zeer smakelijk. Bij een persoon ging de smaak over toen de kippenkop in zijn soepkom kwam bovendrijven. Liggend in Penang werd elk vrij uur bij Penny doorgebracht.

Penang - Hong Kong Bar

Ansicht uit Penang – maandag 15 mei 1979.
Hier ben ik weer, nog altijd vanuit Penang. Het eten was lekker maar te veel. Vanavond ga ik weer naar de Hong Kong Bar.
Morgenmiddag om vier uur gaan we waarschijnlijk tegen de kant. Na Penang gaan we misschien naar Phuket. Dat ligt in Thailand aan de westkust, een paar uur varen boven Penang.
Tot over anderhalve maand.

Penang - Hong Kong Bar

Bij ons afscheid kreeg ik een Australische ‘half penny’. Als ik Penny helemaal wilde hebben, haar dus, moest ik terugkomen. Ik had aanvankelijk nog plannen om mijn volgend verlof in Maleisië door te brengen, maar het kwam er niet van. Na enkele maanden correspondentie bloedde het langzaam dood. Vooral omdat ik na de reis op de Nedlloyd Westerkerk een reis op West-Afrika met de Nedlloyd Talbot moest maken.
In de jukebox van het café zat onder andere de single ‘Mull Of Kintyre’ van Paul McCartney en Wings welke door de dochters regelmatig werd opgezet (waarbij wij voor de muntjes mochten zorgen).
Vandaar dat ik nog dierbare herinneringen heb aan deze muziek.

Rotterdam - Beatrixhaven

Afgemeerd te Rotterdam in de Beatrixhaven – zaterdag 16 juni 1979.
Bezoek uit Maastricht, mijn ouders met mijn broer Fons en zijn toekomstige echtgenote Inez.
Mijn in Hong Kong gekochte kamferkist ging boven op de witte peugeot van mijn broer mee naar Maastricht. Ik mocht nog mee met de Nedlloyd Westerkerk voor de kustreis.