Meteoroloog

Posted on
Oceanography Course at The Royal Naval School of Meteorology & Oceanography te Helston

Donderdag 20 juni 1985 – Ansicht uit Helston.

Ondertussen, als Oudste Officier aan boord Hr. Ms. Scheveningen, had ik een verzoek ingediend voor een opleiding tot meteoroloog. Het werd ingewilligd en 13 augustus 1984 begon de opleiding bij het Luchtmacht Meteorologisch Squadron te De Bilt gehuisvestigd in Villa Orta. Hier werden de meteorologische opleidingen verzorgd voor de Koninklijke Marine, Koninklijke Landmacht, Koninklijke Luchtmacht, het K.N.M.I. en soms Antilianen. Onze klas was een bond gezelschap van tien KNMI-ers, zeven Luchtmachters, twee Antilianen en twee Marinemensen.
Een half jaar later sloot ik de opleiding met succes af. Aansluitend kreeg ik als Marineman nog een cursus scheepsroutering bij het K.N.M.I. en in juni 1984 een drie weken durende cursus Oceanografie aan ‘The Royal Naval School of Meteorology & Oceanography’ in het Verenigd Koninkrijk, Helston. Daarna werd ik als meteoroloog te werk gesteld op Marine Vliegkamp Valkenburg, later op Marine Vliegkamp De Kooy.
In 1989 werd ik als meteoroloog en liaison officier naar Hilversum gestuurd, naar de Afdeling Luchtmacht Meteorologisch Centrum op de Doodweg 1, de Van Helsingen Kazerne. Gewerkt werd er als continu meteoroloog in een continu rooster en van mijn taak als liaison officier kwam vrij weinig terecht. Ook de Luchtmacht kende zijn personeelsprobleem en ik werd benaderd of ik niet wilde overstappen. Ik was nog steeds KVV-er en wilde wel enige vastigheid voor de toekomst. Op 4 september 1990 stapte ik over naar de Koninklijke Luchtmacht waar ik een contract tekende als BOT (Beroeps Onbepaalde Tijd). Na de nodige verplaatsingen, een Voortgezette Opleiding Meteorologie aan de Landbouw Universiteit Wageningen en twee uitzendingen, werk ik nog steeds bij de Koninklijke Luchtmacht.
Sinds 1 april 2006 werk ik bij Meteorologische Opleidingen. Eerst als Senior Docent Meteorologie en vervolgens per 1 Juli 2008 als Hoofd van deze afdeling tot 1 augustus 2014 toen ik met Functioneel Leeftijd Ontslag ging. Momenteel werk ik nog steeds voor de Koninklijke Luchtmacht, nu als burger in de functie van Senior Docent Meteorologie (contract tot 31 december 2017). Tevens ben ik sinds 31 januari 2015 de trotse eigenaar van Meteo-Ahoy.
Maar het varen vergeet ik nooit. Het wachtlopen op de brug bij nacht, het leunen op het potdeksel en het genieten van een stralende sterrenhemel waarbij ik af en toe werd opgeschrikt door opspringende vissen of dolfijnen wanneer ik weer met mijn gedachte bij een van mijn meisjes in een van de havens was.

‘You can leave the sea, but the sea never leaves you.’

Terug naar Singapore
Eind 1997 leerde ik mijn vrouw Anong (betekent ‘mooie vrouw’ in het Thai) kennen. Ze werkte toen bij een expediteur in Bangkok op de afdeling Zeevracht. Zodoende heeft ze ook kennis van zaken omtrent zeevaart en havens. Ik doe niet alleen mezelf een plezier wanneer we weer eens een haventour maken. In 1999, 21 t/m 26 februari, waren we samen op vakantie in Singapore. Natuurlijk werden de bekende toeristische plekjes bezocht die ik ook tijdens mijn reis op de Banggai had bezocht: China Town, het Jurong Birdpark, Tiger Balm Garden en het gebied rond Singapore River.

Ansichten uit Singapore.

Ansichten uit Singapore.

China Town - Sri Krishnan Temple.

China Town – Sri Krishnan Temple.

Het China Town was volledig gerestaureerd en zag er schoon uit. Iets te schoon. Geen drukte meer van marktkraampjes en winkelende Chinezen. Toen we in 2009 weer een bezoek brachten aan Singapore, ditmaal met onze dochter Thanyarat (betekent ‘voorspoed’ in het Thai), was China Town na onze teleurstelling van tien jaar geleden overweldigend. Het had weer gezelligheid, was kleurrijk en zeer druk. Een lust voor het oog. De Tiger Balm Garden viel ons tegen. Alles was onderkomen en kon wel een goede opknapbeurt gebruiken. In het Jurong Birdpark werd een fraaie show gegeven en veel kwam me bekend voor. Ook de nabij gelegen orchideeëntuin was fraai aangelegd. Op de Singapore River waren de vele sampans en jonken van vroeger verdwenen. De pakhuizen waren restaurants en kroegjes geworden. Het was wel heel sfeervol om daar ‘s avonds te dineren, heel romantisch.

Keppel Harbour

Woensdag 24 februari 1999 – P&O Nedlloyd Sydney in Keppel Harbour.

Natuurlijk werd een boottocht gemaakt door Keppel Harbour. Onze boot voor deze gelegenheid was een Chinese jonk en deze vertrok vanaf Clifford Pier. Tijdens de boottocht passeerde ons een schip van P&O Nedlloyd op weg naar binnen. In de haven lag een tweede schip van P&O Nedlloyd, de P&O Nedlloyd Sydney. Er was veel veranderd. Vroeger lagen de meeste schepen op de rede om daar te laden en te lossen. Keppel Harbour was toen niet al te groot. Nu was het een grote moderne haven, volgens de gids de grootste container-overslaghaven ter wereld. Het was indrukwekkend. Bij het zien van de P&O Nedlloyd schepen kwamen herinneringen boven. Af en toe kreeg ik de rillingen. Veel gedachten. Wat, wanneer ik was blijven varen? Gelukkig begreep mijn vrouw hoe ik me voelde.
Ook onze dochter kan een haven- of boottochtje waarderen en is enthousiast voor schepen en water. Voor de toekomst hebben we nog enkele plannen. Er zijn enkele havens en steden die ik nog een keer wil terugzien zoals Hong Kong, Keelung, Kuala Lumpur, Penang, Port Kelang en nog een keer Singapore. Maar dit keer zal ik mijn favoriete havens en steden bezoeken met mijn twee dames, mijn vrouw en onze dochter.

Een weerzien
Zomer 2007 was Hong Kong als eerste aan de buurt. We kwamen aan op zondag 1 juli 2007 en ons hotel was het Royal Pacific Hotel in Kowloon, ongeveer 10 minuten lopen van de Ocean Terminal en de Star Ferry. Die avond konden we genieten van een groots vuurwerk ter gelegenheid van de terugkeer van Hong Kong naar het moederland China, tien jaar geleden.

Hong Kong

Hong Kong – Zondag 1 t/m vrijdag 6 juli 2007.

Maandag ging het eerst met de Star Ferry naar Hong Kong Island en daarna met de Peak Tram naar Victoria Peak. Nog steeds een indrukwekkend uitzicht maar ten opzichte van 27 jaar geleden toch wel veel nieuwe hoogbouw. Ook de omgeving van Victoria Peak was totaal veranderd, een echte attractie maar niet alleen voor de toeristen maar ook voor veel Chinezen. De haventour die middag viel enigszins in het water t.g.v. de passage van een tropische storing. De haventour, met een veerboot van de Star Ferry, beperkte zich overigens tot Victoria Harbour waar in vergelijking met 27 jaar geleden niet veel bedrijvigheid meer was. Dinsdag deden we niet alleen onze dochter een plezier door naar Ocean Park te gaan. Buiten de vele attracties welke te maken hadden met de zee was het uitzicht vanuit de Park Tower overweldigend, vooral omdat veel schepen naar en van Hong Kong passeerden. Woensdag maakten we een uitstapje naar Macao. Mijn echtgenote vond Macao mooi maar het varen heen en terug minder. Thanyarat vond de tocht geweldig en kwam op de terugweg bij mij voorin zitten, genietend van de zee en de deining en de bewegingen van de veerboot.

Hong Kong Aberdeen Harbour

Vanuit Ocean Park uitzicht op Aberdeen Harbour.

Hong Kong Star Ferry

Met de Star Ferry van Kowloon naar Hong Kong Island.

Kowloon - Mong Kok.

Kowloon – Mong Kok.

Donderdag vond ik nabij het metrostation Mong Kok een stukje Hong Kong zoals ik me dit van 1980 herinnerde. Die avond nog even richting Ocean Terminal en Star Ferry om nog een keer te genieten van het geweldige uitzicht op Hong Kong Island en het dagelijkse ‘Symphony of Lights’. Net als zondag weer met vuurwerk maar minder, maar toch mooi. Voor het op weg gaan naar ons hotel voor de laatste overnachting, nog even hangen over de reling en denken aan vroeger, aan het varen. Het was een mooie tijd.

Dankbaar dat ik van mijn ouders de kans kreeg, liep ik samen met mijn dames, onze dochter aan de hand, terug naar het hotel.

Symphony of Lights’

Donderdag 5 juli 2007 – ‘Symphony of Lights’.