Maersk Line

Posted on
Maersk Line

m.s. Maersk Sarnia, bij Tsing Yi Island te Hong Kong op 25 Juni 2016.
ex P&O Nedlloyd Michelangelo (2005), het laatste containerschip opgeleverd aan P&O Nedlloyd op 15 juni 2005.

 

Door de zogenaamde ‘reverse takeover’ was P&O Nedlloyd een ter beurze genoteerde (Nederlandse) containerrederij was geworden en was het een kwestie van tijd voordat een van de concurrenten een overnamepoging zou doen. Het verbaasde dan ook eigenlijk niemand dat de grote A.P. Møller-groep als eerste in mei 2005 een zodanig lucratief bod uitbracht, dat bijna alle aandeelhouders accoord gingen met de overname, zeer tot spijt en ongenoegen van diegenen die het verloren gaan van de trotse Nederlandse lijnvaarttraditie als een vermijdbaar feit beschouwden.

Maersk Line

m.s. Nedlloyd Adriana (2003).
Maassluis – Zaterdag 11 januari 2014.

Maersk Line

m.s. Nedlloyd Marita (2003).
Tilbury Docks – Dinsdag 11 november 2014.

Maersk Line

m.s. Nedlloyd Evita (2004).
Dakar Senegal – maandag 14 september 2009.

 

 

 

 

 

 

Met de overname was € 2,3 miljard gemoeid en in mei nam Maersk het 25 procents belang van P&O in Koninklijke P&O Nedlloyd N.V. over. Op 11 augustus 2005 vond de formele overname door A.P. Møller-Maersk plaats. Maersk, met 395 containerschepen in exploitatie voegde zodoende 163 containerschepen aan haar vloot toe – met een capaciteit van 460.203 TEU – waardoor haar marktaandeel toenam van 12,3 tot 18,2 procent. De naam van de containerdivisie Maersk Sealand werd gewijzigd in Maersk Line.

De beursnotering van P&O Nedlloyd werd op 13 september 2005 gestaakt.

De P&O Nelloyd-vloot werd in februari 2006 in Maersk Line geïntegreerd nadat de lopende verplichtingen in de Grand Alliance waren beëindigd.
Blue Star Ship Management werd begin 2006 vernaamd in Maerk Ship Management.

Bronnen:
– Nederlandse koopvaardijschepen in beeld deel 16 – Nedlloyd